|
vervolg
2
De
Blaschka's vormden en bliezen hun objecten 'voor de lamp'.
Dit had
het grote voordeel dat er geen oven nodig was die dag en nacht op
temperatuur moest blijven. Een ander voordeel was dat men zodoende
ingewikkelde en grote objecten in verschillende delen kon maken, die in
een later stadium met lijm aan elkaar werden gezet. Ook maakte deze
methode het mogelijk om met veel meer oog voor detail te werken.
|
|
||
De 'lamp-blazer' maakt gebruik van plaatjes en buizen kleurloos glas en staafjes glas in allerlei kleuren. Met behulp van pincetten en nijptangen kan het glas in alle mogelijke vormen worden gebogen. Waarna er met speciale naalden groeven en lijnen in gegraveerd worden. Daarbij maakten de Blaschka's gebruik van metaaldraad in verschillende dikte om de fragiele delen te verstevigen. Waar het de beschilderingen van de objecten betreft; hiervoor werd de 'koude' methode gebruikt. De verf werd niet ingebrand, zoals bij email of brandschilderverf het geval is. Er werd gebruik gemaakt van gom of lijm met minerale pigmenten. |
||
Catalpa bignonioides |
Jacaranda filicifolia |
De grote doorbraak kwam
voor de Blaschka's toen professor George L. Goodale, dierecteur van het
botanisch museum in Harvard - Amerika - rond 1886 de opdracht gaf om een
serie glazen bloemen voor zijn museum te ontwerpen. Dit was zo'n groot
succes dat de Blaschka's na 1890 helemaal stopten met het maken van
glazen dieren en zich helemaal gingen toeleggen op het vervaardigen van
steeds verfijnder bloemen. En dat doet me denken hoe goed het eigenlijk is dat we niet in de toekomst kunnen kijken. |
Zou het niet vreselijk
frusterend zijn geweest als de Blaschka's hadden geweten dat er in de 20e
eeuw helemaal geen noodzaak meer zou zijn voor het priegelwerk dat zij,
met zoveel idealisme en geduld, als hun levenswerk beschouwden. |
||||
Echninocereus engelmannii |
|||||
Fragaria
verca L. |
Acer rubrum L Red marple |
||||
|
|||||
|
|
||||
Erythrina crista-galli L. |
Lathyrus splendens | ||||
the
flower pictures belong to |
|||||
|